Furgo, una petita cabana amb rodes

Concepte
Tatamis
Cuina lavabo, moble rebost
Taules i cadires
Llit
Armari roba
Evacuació, neteja, energia
Toldo, equipatge extra, receptes


Concepte

Per raons de pressupost, que em capigués a la plaça de parking i per poder conduir per carrers petits, vaig decidir comprar una furgo Nissan Evalia NV200 i preparar-la com a camper per a dues persones. Idealment la furgo hauria d’arribar a ser un petit espai per viure mòbil, una cabana-estudi amb rodes. Un cop treta la segona fila de seients, l’espai interior disponible és només de 190cm x 120cm i 130cm d’alçada. Aquí hauria de fer possible:

  • cuinar i tenir provisions per uns 3 dies
  • rentar-se, i poder evacuar si cal
  • seure i tenir una taula on menjar, també a fora
  • dormir

El problema és com aconseguir-ho i que encara quedi espai per fer-hi vida, que sigui més una cabana amb rodes i no un armari amb rodes. També per raons de pressupost i per evitar complicacions d’homologació vaig descartar els seients giratoris i el sostre elevable. La furgo hauria de poder passar la ITV en versió inalterada. Ja m’havia adonat que, com que no podia estar-m’hi dret, hauria de cuinar de genolls. Això em va fer pensar en les cambres japoneses, on es seu i dorm a terra. Així, la distància del cap al sostre augmenta 40 cm respecte de si ho fas en una cadira o un llit sobre somier.

Així, les decisions bàsiques de disseny han estat:

  • no modificar l’estructura ni seients per no haver d’homologar
  • dormir i seure a terra, com en una habitació japonesa
  • sacrificis: prescindir de nevera, segona bateria i wàter químic
  • compactar el màxim reutilitzant elements quan sigui possible

En resum, “cada cosa al seu lloc, i un lloc per a cada cosa”

La furgo tindria tres configuracions:

  • dia: objectes assegurats durant la ruta, cuinar i menjar a l’interior
  • nit: mobles apilats per deixar espai per dormir a terra
  • exterior: cuinar, rentar-se, menjar a fora

Dissenyar les solucions ha estat apassionant, construir-les ha exigit moltes hores, sovint havent de desfer i refer coses degut a errors. Els resultats són força imperfectes, a vegades per no disposar d’eines més professionals, però sobretot per la meva inexperiència a l’hora de treballar la fusta o cosir, i sovint per no fixar-m’hi prou. Aquesta experiència et torna humil i ara valoro una costura recta o uns acabats nets en fusta quan els veig.


Tatamis

Per nivellar, aïllar i seure a terra comfortablement vaig fer uns “tatamis” de baix cost amb dues capes d’estores d’excursió i una alfombra d’Ikea. A la zona on seria més habitual cuinar, una lona més resistent.


Cuina lavabo, moble rebost

Requeriments

  • Per poder fer-lo fer servir des de dins i de fora, el moble cuina hauria de mesurar el mateix que la porta corredera
  • Una part hauria d’allotjar el fogó i a sota la vaixella i estris per cuinar
  • L’altra part tindria una petita pica (que vaig fer foradant un bol d’amanida d’acer inoxidable de 10 €), un bidó d’aigua de 10l i un bidó per buidar de 5l. Sense segona bateria faria pujar l’aigua amb una bomba manual; no és la manera més còmoda.

Un moble rebost que també servís de superfície de treball i es pugués moure per deixar damunt a da la cuina a l’hora de dormir, o a fora. Les mides estan optimitzades per tenir-hi una ampolla d’oli o capses de galetes i torrades estàndar.


Taules i cadires

Dins de la furgo seuria a terra amb l’esquena recolzada a uns coixins. Per seure fora vaig modificar una tumbona de platja per poder-la fer servir de cadira amb l’esquena recta, o de tumbona. Els coixins es reaprofiten fer fer el matalàs del llit. Les taules són unes safates de fusta lleugera amb potes d’alumini que es pleguen per transportar-les damunt del moble cuina.


Llit

Amb els coixins de les cadires i els laterals puc cobrir tot el terra. Qui dorm a l’esquerra té una mica menys d’espai per les cames. Volia guardar els sacs de dormir a l’espai que queda damunt de les rodes i per comprimir-ho sense arribar a fer tot un armari vaig subjectar dos prestatges de manera que aguantessin un tauler amb els sacs de dormir, un coixí inflable i una i una bossa d’aigua calenta, que suplirà la inexistent calefacció en cas que faci fred.


Roba

Volia destinar a espai per a roba els 10 cm de la porta de darrera, renunciant a obrir-la. Però si construïa un armari amb portes gairebé no em quedaria espai. Al mateix temps, pensava que havia de tenir una bossa per dur la roba per si en algun moment al llarg del viatge m’allotjava a casa d’algú o a un hotel o, fins i tot, en cas d’un viatge de molts dies, deixava la furgo i agafava un avió per estar unes dies a casa. Vaig pensar que podia fer servir aquesta mateixa bossa/maleta com a una mena “d’armari”  suportat en un marc de fusta. (Com que a la part de baix la furgo no fa un angle recte vaig haver de torçar la fusta, escalfant-la al vapor dins l’olla a pressió i després subjectant-la amb sergents; un repte per a mi). Dins de la maleta quatre contenidors amb cremallera per organitzar les coses.  Davant hi hauria les estructures de les cadires i quedaria tot cobert amb els coixins. La maleta es pot dur tant agafada de la ma com penjada a l’esquena.


Evacuació, neteja, energia

Aparcat en una àrea sense WC o en una població, en hores que no hi ha cap bar obert, pot arribar una necessitat urgent d’evacuar, líquid o fins i tot sòlid. Per resoldre el primer problema vaig comprar una ampolla (amb un adaptador per ser usat també per dones). Pel segon, vaig pensar que si els amos dels gossos poden recollir les femtes en una bossa i llençar-les a una paperera, jo podria fer el mateix amb l’ajuda d’un tamboret petit foradat. Els estris de neteja es completen amb un petit aspirador, una escombreta i un recollidor. Entre el seient i el moble cuina hi cap un bidó de reserva de 10l d’aigua per cuinar i un de 5l d’aigua per beure.

Sense nevera ni bomba per l’aigua, només necessito energia per carregar dos llums LED, que es pengen del sostre, el mòbil, la càmera de fotos i el kindle. Amb dues hores de marxa es carrega pràcticament tot (la càmera necessita un power inverter] Per si he d’estar més d’un dia sense moure’m tinc un power banc de 22000 mAh que pot carregar el mòbil fins a quatre vegades.


Toldo, equipatge extra, receptes

La furgo pot portar dues bicis darrera i a la baca dues bosses amb caiacs plegables. Si es passa la nit en una àrea no gaire segura, les bosses es poden posar als seients. A la bossa també hi ha el que no vull que m’ocupi lloc a dins: eines, oli lubricant per a una emergència, i un toldo:

En un viatge llarg puc estar fins a 4 dies dormint a qualsevol lloc abans d’aturar-me a un càmping o hostal on dutxar-me i renovar provisions. Quines provisions puc dur per sobreviure sense nevera? De fet durant segles els humans han sobreviscut sense. La mel, el bacallà salat o la cansalada poden estar setmanes o mesos sense nevera, i els ous ben bé una setmana. La inversió de la petita olla a pressió permet cuinar gastant menys combustible, menys aigua i sense preocupar-me per si vessa.

  • Esmorzars: te o cafè, torrades, galetes, formatge i mel
  • amanida de tomàquet, cogombre, ceba i pastanaga (es conserven molt millor que els ensiams)
  • ous, formatge, embutit, llaunes de tonyina
  • sopa de ceba, algues wakame, fideus fins (opcional pastilla de caldo)
  • wok de ceba, pastanaga, cansalada salada i fideus xinesos
  • arròs amb bolets dessecats i bacallà salat. Es posa en remull al matí i es cuina al vespre a l’olla a pressió sense afegir-hi sal, i queda al punt. Doble d’aigua que d’arròs i s’apaga 2m després que comença a sortir vapor. Queda una mena de rissotto.
  • A més, pots de llegum, pasta, cuscus (la manera més ràpida de tenir hidrats de carbó), puré de patata en pols.
  • per a les salses, es poden dur espècies en pols com el curry, i barrejar-les amb oli d’oliva

I no podia deixar de posar un enllaç a la web furgoperfecto i el seu mapa